- Kategorie
-
Resocjalizacyjne oddziaływania penitencjarne. Konteksty teoretyczne i empiryczne
Opracowanie ma charakter teoretyczny. Jego problematyka koncentruje się na obszarze resocjalizacji penitencjarnej. W publikacji wyodrębnione zostały dwa aspekty poruszanych zagadnień. Publikacja skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką resocjalizacji penitencjarnej, które chcą zdobyć wiedzę z tego obszaru, a także do osób kształcących się w tym kierunku i podmiotów organizujących proces przygotowania przyszłych pedagogów resocjalizacji.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-885-1 |
EAN | 9788381028851 |
W pierwszym prezentowane są podstawy teoretyczne resocjalizacji oraz kary pozbawienia wolności. Poruszone zostały m.in. następujące kwestie:
• pojęcie resocjalizacji i pedagogiki resocjalizacyjnej,
• pojęcie diagnozy i niedostosowania społecznego,
• zadania realizatorów oddziaływań resocjalizacyjnych,
• funkcjonowanie systemu odbywania kary pozbawienia wolności.
Drugi obszar zagadnień związany jest z metodyką pracy w warunkach izolacji penitencjarnej. Poruszone w tej części tekstu zagadnienia koncentrują się wokół takich aspektów jak:
• wybrane oddziaływania penitencjarne,
• przykłady programów wykorzystywanych w pracy resocjalizacyjnej.
Publikacja skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką resocjalizacji penitencjarnej, które chcą zdobyć wiedzę z tego obszaru, a także do osób kształcących się w tym kierunku i podmiotów organizujących proces przygotowania przyszłych pedagogów resocjalizacji.
Wstęp 7
Część I
Podstawowe pojęci a teorii i praktyki resocjalizacyjnej
Rozdział 1. Pojęcia i obszary zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej 13
1.1. Pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej 13
1.2. Pojęcie resocjalizacji 17
1.3. Diagnoza w resocjalizacji 30
1.4. Pojęcie niedostosowania społecznego 37
1.5. Elementy metodyki resocjalizacyjnej 43
1.6. Realizatorzy oddziaływań resocjalizacyjnych 60
Rozdział 2. Skazani jako osoby wykluczone społecznie 69
2.1. Wybrane szczególne kategorie osadzonych 72
2.2. Pomoc postpenitencjarna 102
Rozdział 3. Pojęcie, cele i zasady funkcjonowania systemu odbywania kary pozbawienia wolności 125
3.1. Cele i struktura odbywania kary pozbawienia wolności w polskim systemie penitencjarnym 125
3.2. Zasady odbywania kary w wybranych europejskich systemach penitencjarnych 145
3.3. Wpływ pandemii COVID-19 na oddziaływania penitencjarne i osadzonych 151
Rozdział 4. Współpraca Służby Więziennej z podmiotami pozawięziennymi 159
Część II
Praktyczne aspekty działań resocjalizacyjnych
Rozdział 5. Wybrane oddziaływania penitencjarne 167
5.1. Praca jako metoda oddziaływań resocjalizacyjnych 169
5.2. Nauka w resocjalizacji osadzonych 196
5.3. E-learning w kształceniu skazanych 206
5.4. Wybrane aktualne innowacyjne programy i projekty wykorzystywane w pracy z osadzonymi 211
5.5. Poradnictwo zawodowe w aktywizacji osadzonych 220
5.6. Animaloterapia w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie 237
5.7. Aktywność kulturalna wśród osadzonych 248
Rozdział 6. Realny i medialny obraz przestępstwa i przestępcy 261
Refleksje na temat realizacji wybranych form oddziaływań penitencjarnych oraz rekomendacje dla nauki i praktyki 265
Bibliografia 271
Spis diagramów i tabel 291
Recenzja: dr hab. prof. UMCS Agnieszka Lewicka-Zelent
Polub nas na Facebooku