• Religia w amerykańskich wyborach prezydenckich (wyd. II)

Jaką rolę ogrywa religia w sekularnym systemie politycznym, takim jak amerykański? Czy wyznanie religijne kandydata w wyborach prezydenckich, jego przynależność do organizacji religijnej, przekonania w kwestiach moralności wpływają na decyzje wyborców? Książka przedstawia transformację w sposobie traktowania religii w prezydenckich kampaniach wyborczych w Stanach Zjednoczonych, zaczynając od dominacji kandydatów grupy WASP, uprzywilejowanych społecznie i politycznie protestantów pochodzenia anglosaskiego, po pierwszą kandydaturę katolika w wyborach prezydenckich 1928 roku oraz pierwszego i jedynego prezydenta-katolika wybranego w wyborach 1960 roku, po kandydaturę mor­mona w kampanii wyborczej 2012 roku. Zachodzące przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijnie społeczeństwa amerykańskiego znajdują odbicie w wyborze kandydatów na prezydenta i wiceprezydenta we współczesnych kampaniach.

Podtytuł Religia w amerykańskich wyborach prezydenckich (wyd. II)
Autor Anna Peck
Rok wydania 2018
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 192
40.00 30.00
Do końca promocji pozostało:
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
25.2
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-159-3
Jaką rolę ogrywa religia w sekularnym systemie politycznym, takim jak amerykański? Czy wyznanie religijne kandydata w wyborach prezydenckich, jego przynależność do organizacji religijnej, przekonania w kwestiach moralności wpływają na decyzje wyborców?

Książka przedstawia transformację w sposobie traktowania religii w prezydenckich kampaniach wyborczych w Stanach Zjednoczonych, zaczynając od dominacji kandydatów grupy WASP, uprzywilejowanych społecznie i politycznie protestantów pochodzenia anglosaskiego, po pierwszą kandydaturę katolika w wyborach prezydenckich 1928 roku oraz pierwszego i jedynego prezydenta-katolika wybranego w wyborach 1960 roku, po kandydaturę mor­mona w kampanii wyborczej 2012 roku. Zachodzące przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijnie społeczeństwa amerykańskiego znajdują odbicie w wyborze kandydatów na prezydenta i wiceprezydenta we współczesnych kampaniach.

Wstęp 7

Rozdział 1. Państwo i religia 15
Konstytucyjna separacja państwa i kościoła 15
Oświeceniowa koncepcja religii obywatelskiej 19
Religia obywatelska w kampaniach wyborczych 25
Sekularny i religijny ekscepcjonalizm jako element retoryki prezydenckiej 26

Rozdział 2. Religie chrześcijańskie w kampaniach prezydenckich do połowy XX wieku 37
Modele - przegląd interpretacji 37
Początki debaty - przypadek Thomasa Jeffersona 38
Czy ateista może zostać prezydentem? Kampanie wyborcze Jeffersona 40
Pytania o moralność 42
Przeobrażenia etniczne, kulturowe i religijne - zmierzch WASP? 43
Religia w kampaniach prezydenckich w XIX i pierwszej połowie XX wieku 47

Rozdział 3. Polityczne zaangażowanie prawicy protestanckiej - geneza i program 51
Stan badań - koncepcje i interpretacje 51
Interpretacje i znaczenie Procesu Scopesa („Scopes Trial") 54
Dziedzictwo kognitywne - koncepcje kreacjonistyczne w debatach przedwyborczych 56
Lynchburg - centrum eugeniczne i fundamentalistyczne 59

Rozdział 4. Dwie drogi polityczne teleewangelistów - Jerry Falwell i Pat Robertson 61
Dwa modele aktywności religijno-politycznej 61
Jerry Falwell - współtwórca religijnego lobby politycznego 62
Chrześcijański syjonizm - Falwell i Robertson wobec Izraela 69
Pat Robertson - teleewangelista i kandydat w wyborach prezydenckich 71
A. Teleewangelista 71
B. Kandydat w wyborach prezydenckich 72
Retoryka Moral Majority i rola ruchu w kampaniach wyborczych 76

Rozdział 5. Wpływy prawicy protestanckiej w pierwszej dekadzie XXI wieku 79
George Walker Bush i prawica protestancka 79
Reelekcja Busha i mobilizacja katolików przeciw katolickiemu kandydatowi 84
Spotkanie fundamentalizmów protestanckiego i islamskiego 88
Kandydaci republikańscy i Liberty University 91
Regent University i lobbying religijno-polityczny - absolwenci w Waszyngtonie 96
Skandale polityczne teleewangelistów 97
Pat Robertson wobec kreacjonizmu oraz „intelligent design" 100

Rozdział 6. Katolicy w wyborach prezydenckich 103
Tradycje i współczesny antykatolicyzm 103
Katoliccy kandydaci w wyborach prezydenckich 106
Liderzy ewangelikalni wobec katolików i transformacje początku XXI wieku 114
Charakterystyka retoryki antykatolickiej 118

Rozdział 7. Tożsamość religijna Obamy - religia w kampanii 2008 roku 121
Reakcja na prezydenturę Busha 121
Prawybory i kontrowersje wokół Jeremiaha Wrighta 125
Ideologia „Czarnej Teologii Wyzwolenia" 129
Pytania o tożsamość religijną Baracka Obamy 134
Znaczenie czynnika religijnego w wyborach 2008 roku 138

Rozdział 8. Nowe elementy w kampanii prezydenckiej 2012 roku 143
„Przepaść Boga" 143
Nowy element - mormoński kandydat 147
Polaryzacja pojęcia „katolicki kandydat" w kontekście kandydatów wiceprezydenckich 153
A. Demokratyczny kandydat Joe Biden 153
B. Republikański konserwatysta Paul Ryan 156
Rezultaty wyborów 2012 roku i transformacje drugiej dekady XXI wieku 159

Zakończenie 163
Bibliografia 165
Indeks osobowy 179
Indeks przedmiotowy 183
Contents (English) 187
Summary (English) 189

Anna Peck, dr hab. profesor UKSW, prowadzi również
wykłady w UW, interesuje się szczególnie problematyką
powiązań religii i polityki. Anna Peck jest autorką czterech
monografi i: wydanej w 2005 roku Teleewangelizm,
apokalipsa i polityka: wspó łczesna prawica protestancka
w Stanach Zjednoczonych, w 2007 roku W poszukiwaniu
tożsamości: rasizm w amerykańskich koncepcjach religijnych
oraz dwóch monografi i z 2010 roku: Trzecia Świątynia
Jerozolimska w koncepcjach chrześcijańskiego syjonizmu
w Stanach Zjednoczonych oraz Konstruowanie
historii: prezentacja i percepcja Polski w amerykańskich
podręcznikach akademickich i szkolnych. Jest autorką kilku
rozdziałów w pracach zbiorowych oraz kilkudziesięciu artykułów opublikowanych
w czasopismach naukowych w Polsce i Stanach Zjednoczonych.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku