- Kategorie
-
Polityka informacyjna spółek giełdowych w dobie zrównoważonego rozwoju. Raportowanie zintegrowane (wyd. II)
Tematyka monografii dotyczy szeroko pojętego raportowania (sprawozdawczości) organizacji - zarówno finansowego, jak i niefinansowego. Jej zasadniczym celem była identyfikacja współczesnych form raportowania korporacyjnego w dobie zrównoważonego rozwoju z perspektywy teorii i praktyki, wskazanie formy oraz kluczowych elementów treści raportu zintegrowanego w praktyce spółek publicznych w Polsce - stanu obecnego i ich ewolucji. Nowe formy raportowania korporacyjnego, a w szczególności tzw. raporty niefinansowe, pojawiły się, aby pomóc organizacjom przekazać informacje o tworzeniu wartości i modelu biznesowym. Mają one służyć wszystkim interesariuszom i wspomagać ich w podejmowaniu racjonalnych decyzji.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-845-5 |
EAN | 9788381028455 |
W monografii omówiono współczesne wymagania informacyjne interesariuszy, formy sprawozdawczości organizacji (finansowe i niefinansowe) oraz przedstawiono wyniki badań własnych dotyczących praktyki raportowania spółek giełdowych. W szczególności omówiono raport zintegrowany, który jest obecnie uznawany za najbardziej rozwiniętą formę raportowania organizacji, integrującą informacje finansowe i niefinansowe w jednym dokumencie, którego dynamiczny rozwój obserwujemy od 2013 r., kiedy to pojawiły się Ramy koncepcyjne raportowania zintegrowanego.
W monografii zaprezentowano teoretyczne podstawy raportowania zintegrowanego, przyczyny jego powstania, aspekty wdrożeniowe, elementy treści ze szczególnym uwzględnieniem modelu biznesowego oraz wyniki badań własnych autorek, dotyczących praktyki raportów zintegrowanych polskich spółek publicznych. W krajowej literaturze przedmiotu brak jest dotychczas kompleksowych badań dotyczących tej problematyki. Monografia uzupełnia dotychczasowy dorobek publikacyjny w tym obszarze na rynku polskim, wskazując zarówno podstawy teoretyczne raportowania informacji niefinansowych, jak i praktykę polskich spółek giełdowych. Publikacja z pewnością przyczyni się do dalszej popularyzacji wiedzy o sprawozdawczości niefinansowej w Polsce i może stanowić inspirację do dalszych badań nad kształtowaniem oraz rozwojem form raportowania niefinansowego.
Wstęp 7
Rozdział 1
Informacja o działalności organizacji i jej znaczenie dla interesariuszy 11
1.1. Informacja i jej znaczenie dla interesariuszy 11
1.2. Sprawozdawczość organizacji a potrzeby informacyjne interesariuszy w dobie zrównoważonego rozwoju 22
1.3. Nurt informacji niefinansowych w sprawozdawczości organizacji 29
Rozdział 2
Sprawozdania finansowe jako kluczowa informacja finansowa 37
2.1. Wymagania formalne dotyczące obowiązków informacyjnych organizacji 37
2.2. Zawartość informacyjna sprawozdań finansowych 46
2.3. Rola informacji dodatkowej w ocenie dokonań jednostki 48
Rozdział 3
Informacje niefinansowe w sprawozdawczości organizacji 53
3.1. Ewolucja sprawozdawczości niefinansowej 53
3.2. Formy prezentacji informacji niefinansowych 59
3.2.1. Komentarz zarządu 59
3.2.2. Raport CSR 64
3.2.3. Inne raporty niefinansowe 71
Rozdział 4
Raport zintegrowany jako forma prezentacji informacji finansowych i niefinansowych 77
4.1. Założenia i fundamentalne koncepcyjne raportowania zintegrowanego 77
4.2. Elementy treści raportu zintegrowanego 86
4.3. Model biznesu jako kluczowe ujawnienie w raportach zintegrowanych 98
4.4. Przegląd badań nad raportowaniem zintegrowanym 105
Rozdział 5
Raportowanie zintegrowane w praktyce polskich spółek giełdowych w latach 2013-2018 117
5.1. Raportowanie zintegrowane w praktyce spółek giełdowych notowanych na GPW w Warszawie w latach 2013-2018 117
5.2. Raport zintegrowany Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel BOGDANKA - analiza przypadku 128
5.3. Podsumowanie wyników badań 141
Podsumowanie 145
Bibliografia 149
Spis tabel 165
Spis rysunków 167
Recenzenci:
Prof. dr hab. Ewa Walińska
Prof. dr hab. Edward Nowak
Polub nas na Facebooku