- Kategorie
-
Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju
Symbol:
9788379307272
Pozycja ma charakter naukowo-praktyczny i jest skierowana zarówno do środowiska akademickiego: psychologów, pedagogów, studentów, jak i do praktyków pracujących z dziećmi. Polecana jest także rodzicom, którzy pragną zrozumieć emocje, zachowania i problemy swoich dzieci oraz wspomóc je w zmaganiu się z trudnościami i z nowymi wyzwaniami rozwojowymi.
43.00
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7930-727-2 |
EAN | 9788379307272 |
Główną ideą książki jest przybliżenie czytelnikom dwóch światów: dziecięcego i bajkowego. Te dwa światy można i warto łączyć, ponieważ baśniowa symbolika skutecznie przemawia do wyobraźni dziecka i może być najlepszą drogą do porozumienia się z nim oraz wspierania go w trudnościach. Prezentacja osiągnięć rozwoju emocjonalno-społecznego w okresie średniego dzieciństwa, a także zagrożeń i problemów, z którymi zmaga się wiele dzieci na tym etapie rozwojowym ma za zadanie uwrażliwić czytelnika na ważność przeżyć dziecka i na ich właściwą interpretację. Analiza symboli występujących w baśniach folklorystycznych oraz charakterystyka zasad tworzenia bajek terapeutycznych i stosowanych w nich mechanizmów psychologicznych wraz z przykładami autorskich bajek i ich interpretacji psychologicznych ukazuje szerokie możliwości wykorzystania bajki w oddziaływaniach mających na celu wspomaganie dziecka w rozwoju.
Pozycja ma charakter naukowo-praktyczny i jest skierowana zarówno do środowiska akademickiego: psychologów, pedagogów, studentów, jak i do praktyków pracujących z dziećmi. Polecana jest także rodzicom, którzy pragną zrozumieć emocje, zachowania i problemy swoich dzieci oraz wspomóc je w zmaganiu się z trudnościami i z nowymi wyzwaniami rozwojowymi.
Pozycja ma charakter naukowo-praktyczny i jest skierowana zarówno do środowiska akademickiego: psychologów, pedagogów, studentów, jak i do praktyków pracujących z dziećmi. Polecana jest także rodzicom, którzy pragną zrozumieć emocje, zachowania i problemy swoich dzieci oraz wspomóc je w zmaganiu się z trudnościami i z nowymi wyzwaniami rozwojowymi.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka w okresie średniego dzieciństwa - prawidłowości i zagrożenia
1.1. Średnie dzieciństwo jako okres kształtowania kompetencji emocjonalno-społecznych
1.2. Czynniki warunkujące rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dziecka
1.3. Zagrożenia rozwoju emocjonalno-społecznego
1.4. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze internalizacyjnym
1.5. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze eksternalizacyjnym
Rozdział 2. Symbolika wybranych baśni folklorystycznych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka
2.1. Relacje dziecka z rodzicami: pozycja najmniejszego
2.1.1. Dorośli jako olbrzymy - O dzielnym krawczyku
2.1.2. Mikroskopijnie małe dziecko - Paluszek
2.2. Dziecko w świecie rówieśników i rodzeństwa
2.2.1. Relacje między dziećmi w rodzinie
2.2.2. Wątek dziecka najmłodszego
2.3. Lęki i zadania rozwojowe
2.3.1. Lęki separacyjne: Jaś i Małgosia
2.3.2. Za wcześnie na samodzielność: Czerwony Kapturek
2.3.3. O poczuciu własnej wartości: Kopciuszek
2.4. Test Bajek C. Coulacoglou jako narzędzie diagnozy psychologicznej
Rozdział 3. Bajka terapeutyczna jako forma pomocy psychologicznej
3.1. Bajka terapeutyczna a wybrane koncepcje psychologiczne człowieka
3.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania bajki terapeutycznej
3.3. Metafora i jej wykorzystanie w bajkoterapii
3.3.1. Kreowanie metaforycznego charakteru opowiadania
3.3.2. Znaczenie metafory w bajce terapeutycznej
3.3.3. Cele bajek terapeutycznych a rodzaje metafor
3.3.4. Sposoby wykorzystania metafor bajkowych w pracy terapeutycznej z dzieckiem
Rozdział 4. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w rozwoju społecznym
4.1. Relacje z rówieśnikami
4.1.1. Przyjaźń, dzielenie się, współpraca
4.1.2. Rywalizacja, uleganie wpływom zewnętrznym
4.2. Zasady dobrego wychowania i normy społeczne
4.3. Zasady zdrowego stylu życia
Rozdział 5. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w radzeniu sobie problemami adaptacyjnymi oraz lękami rozwojowymi
5.1. Adaptacja do zmian życiowych
5.1.1. Adaptacja do zmian w strukturze rodziny
5.1.2. Adaptacja do nowego środowiska wychowawczego
5.2. Lęki rozwojowe
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 1. Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka w okresie średniego dzieciństwa - prawidłowości i zagrożenia
1.1. Średnie dzieciństwo jako okres kształtowania kompetencji emocjonalno-społecznych
1.2. Czynniki warunkujące rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dziecka
1.3. Zagrożenia rozwoju emocjonalno-społecznego
1.4. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze internalizacyjnym
1.5. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze eksternalizacyjnym
Rozdział 2. Symbolika wybranych baśni folklorystycznych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka
2.1. Relacje dziecka z rodzicami: pozycja najmniejszego
2.1.1. Dorośli jako olbrzymy - O dzielnym krawczyku
2.1.2. Mikroskopijnie małe dziecko - Paluszek
2.2. Dziecko w świecie rówieśników i rodzeństwa
2.2.1. Relacje między dziećmi w rodzinie
2.2.2. Wątek dziecka najmłodszego
2.3. Lęki i zadania rozwojowe
2.3.1. Lęki separacyjne: Jaś i Małgosia
2.3.2. Za wcześnie na samodzielność: Czerwony Kapturek
2.3.3. O poczuciu własnej wartości: Kopciuszek
2.4. Test Bajek C. Coulacoglou jako narzędzie diagnozy psychologicznej
Rozdział 3. Bajka terapeutyczna jako forma pomocy psychologicznej
3.1. Bajka terapeutyczna a wybrane koncepcje psychologiczne człowieka
3.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania bajki terapeutycznej
3.3. Metafora i jej wykorzystanie w bajkoterapii
3.3.1. Kreowanie metaforycznego charakteru opowiadania
3.3.2. Znaczenie metafory w bajce terapeutycznej
3.3.3. Cele bajek terapeutycznych a rodzaje metafor
3.3.4. Sposoby wykorzystania metafor bajkowych w pracy terapeutycznej z dzieckiem
Rozdział 4. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w rozwoju społecznym
4.1. Relacje z rówieśnikami
4.1.1. Przyjaźń, dzielenie się, współpraca
4.1.2. Rywalizacja, uleganie wpływom zewnętrznym
4.2. Zasady dobrego wychowania i normy społeczne
4.3. Zasady zdrowego stylu życia
Rozdział 5. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w radzeniu sobie problemami adaptacyjnymi oraz lękami rozwojowymi
5.1. Adaptacja do zmian życiowych
5.1.1. Adaptacja do zmian w strukturze rodziny
5.1.2. Adaptacja do nowego środowiska wychowawczego
5.2. Lęki rozwojowe
Zakończenie
Bibliografia
Ewa Zawadzka - dr, adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Anita Rawa-Kochanowska - psycholog, adiunkt w Zakładzie Psychologii Wychowawczej i Psychologii Rodziny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, trener warsztatu grupowego. Jej zainteresowania naukowe związane są z rodziną; zarówno w obszarze jej funkcjonalności, jak i dysfunkcji oraz z jednostką, szczególnie w aspekcie tożsamości płciowej oraz podobieństw i różnic między kobietami a mężczyznami. Prowadzi warsztaty na temat komunikacji, asertywności, płci psychologicznej, motywacji.
Anita Rawa-Kochanowska - psycholog, adiunkt w Zakładzie Psychologii Wychowawczej i Psychologii Rodziny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, trener warsztatu grupowego. Jej zainteresowania naukowe związane są z rodziną; zarówno w obszarze jej funkcjonalności, jak i dysfunkcji oraz z jednostką, szczególnie w aspekcie tożsamości płciowej oraz podobieństw i różnic między kobietami a mężczyznami. Prowadzi warsztaty na temat komunikacji, asertywności, płci psychologicznej, motywacji.
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Polub nas na Facebooku