- Kategorie
-
Efektywność oddziału banku detalicznego jako czynnik przewagi konkurencyjnej
Książka prezentuje autorską metodę badania efektywności oddziałów banku detalicznego bazującą z jednej strony na doświadczeniu w zarządzaniu siecią oddziałów, a z drugiej strony na najnowszych osiągnięciach modelowania ekonometrycznego w zakresie analiz porównawczych (tzw. benchmarkingu). Praca jest adresowana do praktyków gospodarczych wykorzystujących informacje dotyczące efektywności w zarządzaniu, a także do studentów oraz pracowników naukowych zajmujących się badaniami ekonometrycznymi w zakresie efektywności instytucji finansowych. Niniejsza książka wskazuje Czytelnikowi na kluczowe aspekty działalności oddziałów banku detalicznego, które decydują o przewadze konkurencyjnej banku lub jej braku. Praca prezentuje obszary, w których tradycyjne banki mogą bronić swojego udziału w rynku i szukać możliwości pozyskania nowych klientów, jak również zwiększać szanse utrzymania obecnych. Autorzy również przedstawiają usystematyzowane podejście do badania efektywności oddziałów. W niniejszej książce Czytelnik znajdzie informacje w jaki sposób definiować efektywność, jak ją mierzyć, które metody statystyczne najlepiej sprawdzają się w przypadku banków działających w Polsce oraz jak można wykorzystać wyniki badań w praktyce.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7941-309-6 |
EAN | 9788379413096 |
Niniejsza książka wskazuje Czytelnikowi na kluczowe aspekty działalności oddziałów banku detalicznego, które decydują o przewadze konkurencyjnej banku lub jej braku. Praca prezentuje obszary, w których tradycyjne banki mogą bronić swojego udziału w rynku i szukać możliwości pozyskania nowych klientów, jak również zwiększać szanse utrzymania obecnych.
Autorzy również przedstawiają usystematyzowane podejście do badania efektywności oddziałów. W niniejszej książce Czytelnik znajdzie informacje w jaki sposób definiować efektywność, jak ją mierzyć, które metody statystyczne najlepiej sprawdzają się w przypadku banków działających w Polsce oraz jak można wykorzystać wyniki badań w praktyce.
Rozdział 1
Istota konkurencyjności banku detalicznego 13
1.1. Konkurencja i przewaga konkurencyjna w bankowości detalicznej 13
1.1.1. Podejście do konkurencji w literaturze 13
1.1.2. Regulacje rynku usług bankowych a zdolności konkurencyjne sektora 16
1.1.3. Definicja banku detalicznego 20
1.1.4. Podejścia do przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej 23
1.2. Czynniki przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej 27
1.2.1. Wielkość banku 28
1.2.2. Sieć placówek bankowych 29
1.2.3. Przewaga oparta na technologii 32
1.2.4. Segmentacja klienta i pakiety usług w ramach segmentów 36
1.2.5. Bankowość elektroniczna (e-banking) 39
1.2.6. Marka jako element przewagi konkurencyjnej 42
1.2.7. Pracownicy jako główny czynnik uzyskania przewagi konkurencyjnej 43
1.2.8. Jakość jako czynnik przewagi konkurencyjnej 45
1.3. Zarządzanie operacyjne jako czynnik warunkujący uzyskanie przewagi konkurencyjnej 48
1.3.1. Ocena działalności operacyjnej oddziału bankowego 51
1.3.2. Motywacja jako główny czynnik uzyskiwania efektywności operacyjnej w oddziale 54
1.3.3. Funkcje wspierające działalność operacyjną oddziałów 57
Rozdział 2
Koncepcja efektywności oddziału banku detalicznego 65
2.1. Wymiary efektywności w literaturze 65
2.1.1. Definicja efektywności 65
2.1.2. Kategorie pomiaru efektywności 72
2.1.3. Pojęcie X-efektywności 76
2.2. Efektywność oddziału banku detalicznego 78
2.2.1. Definicja efektywności oddziału banku detalicznego 78
2.2.2. Badanie efektywności finansowej i operacyjnej oddziału banku detalicznego 81
2.2.3. Wskaźniki oceny efektywności finansowej i operacyjnej 83
2.2.4. Rachunek wyników jako narzędzie oceny działalności oddziałów 87
2.3. Zastosowane podejście do badania efektywności oddziału banku detalicznego 89
2.3.1. Podejścia do badania efektywności oddziału banku detalicznego spotykane w literaturze 89
2.3.2. Zmienne zastosowane do pomiaru efektywności operacyjnej i finansowej 95
Rozdział 3
Metody pomiaru efektywności oddziału banku detalicznego 105
3.1. Potrzeba wielowymiarowego badania efektywności na przykładzie sieci oddziałów jednego z największych banków działających w Polsce 105
3.1.1. Charakterystyka sieci oddziałów 105
3.1.2. Zasoby do dyspozycji poszczególnych oddziałów 108
3.2. Metody pomiaru efektywności 112
3.2.1. Metody parametryczne 113
3.2.2. Metody nieparametryczne 123
3.2.3. Własności metod pomiaru efektywności 136
3.3. Ocena efektywności placówek bankowych przy zastosowaniu różnych metod pomiaru 139
3.3.1. Ocena efektywności operacyjnej 139
3.3.2. Ocena efektywności finansowej 145
3.3.3. Związek pomiędzy efektywnością operacyjną i finansową 149
3.4. Kierunki doskonalenia metod pomiaru i zwiększania efektywności oddziału banku detalicznego 154
3.4.1. „Mapa efektywności" jako narzędzie umożliwiające identyfikację najlepszych oddziałów 154
3.4.2. Kluczowe parametry charakteryzujące najlepsze oddziały 157
3.4.3. Wykorzystanie „Mapy efektywności" w praktyce zarządzania 161
Zakończenie 167
Bibliografia 171
Polub nas na Facebooku