- Kategorie
-
Decyzje w warunkach współzawodnictwa
Książka w przystępny i systematyczny sposób przedstawia podstawowe modele opisujące procesy podejmowania decyzji.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-563-8 |
EAN | 9788375565638 |
Książka w przystępny i systematyczny sposób przedstawia podstawowe modele opisujące procesy podejmowania decyzji.
Po krótkim wstępie, trzy następne rozdziały opisują kolejno: sytuację decyzyjną pojedynczego decydenta, sytuację współzawodnictwa, tj. sytuację dwu albo więcej decydentów powiązanych ze sobą poprzez rezultaty swoich działań i nie chcących lub nie mogących współpracować, oraz najprostszą sytuację współpracy, w której powiązani decydenci mają dobrze określony wspólny interes. Formalne modele sytuacji drugiej i trzeciej są tradycyjnie zwane grami niekooperacyjnymi oraz grami targu. W ramach prezentacji gier niekooperacyjnych są omawiane szczegółowo pojęcia: równowagi w strategiach dominujących, równowagi Nasha, dwuosobowej gry antagonistycznej (ściśle konkurencyjnej) i strategii mieszanej. W osobnym punkcie analizowane są tzw. dylematy (pułapki) społeczne (w tym najbardziej spopularyzowany tzw. Dylemat Więźnia). Kończąca książkę analiza gier targu opisuje najpierw dwa algorytmy znajdowania sprawiedliwego rezultatu współpracy, tj. algorytm Zeuthena i tzw. dyskretny algorytm Raiffy oraz szczegółowo charakteryzuje schematy arbitrażowe Nasha i Kalaia - Smorodinskyego.
Przestawione w książce rozważania teoretyczne są zilustrowane licznymi prostymi przykładami, co ułatwia Czytelnikowi ich zrozumienie i przyswojenie.
Wstęp 5
1. Wprowadzenie 7
1.1. Decydowanie 7
1.2. Pojęcia pierwotne teorii decyzji 9
1.3. Niepewność w procesie decydowania 17
2. Elementy teorii decyzji 21
2.1. Preliminaria matematyczne 21
2.2. Studium przypadku, czyli jak kupować jabłka 26
2.3. Preferencje i sposoby ich zapisywania 31
2.4. Struktury porządkowe w sytuacji braku niepewności 44
2.5. Struktury porządkowe w sytuacji niepewności 47
2.6. Wartość oczekiwana jako operator eliminacji niepewności, czyli o funkcji użyteczności von Neumanna i Morgensterna 59
2 - Dodatek. Optymalna wielkość zakupu. Analiza przykładu podejmowania decyzji w warunkach niepewności 71
3. Elementy teorii gier 79
3.1. Preliminaria 79
3.2. Definicja gry 83
3.3. Rozwiązania gry 92
3.3.1. Punkt równowagi w strategiach dominujących 92
3.3.2. Punkt równowagi Nasha 97
3.3.3. Mieszane rozszerzenie gry skończonej 125
3.4. Gracze niezdyscyplinowani 146
3.5. Dylematy społeczne 155
4. Modelowanie problemu targu 161
4.1. Targowanie najprostszą grą kooperacyjną 161
4.2. Algorytmy 167
4.3. Arbitraż 171
4.4. Schematy arbitrażowe 176
4.4.1. Schemat arbitrażowy Nasha 176
4.4.2. Schemat arbitrażowy Kalaia-Smorodinskyego 180
4.5. Podsumowanie 184
Literatura 187
Polub nas na Facebooku