Interdyscyplinarność w naukach ekonomicznych. Zastosowanie metod i technik neuronauki poznawczej oraz modeli kognitywistyki

Autorzy: Agata Wawrzyniak, Barbara Wąsikowska, Maciej Witek (red.)
Rodzaj
Interdyscyplinarność w naukach ekonomicznych. Zastosowanie metod i technik neuronauki poznawczej oraz modeli kognitywistyki
Wydawca: CeDeWu
ISBN:978-83-8102-026-8
Data dodania:2017-12-28
Format: 165x235
Oprawa: Miękka
Podtytuł: Interdyscyplinarność w naukach ekonomicznych. Zastosowanie metod i technik neuronauki poznawczej oraz modeli kognitywistyki
Rok wydania: 2017
Stron: 158


Przyczyny zjawisk ekonomicznych są złożone i niejednorodne. Dlatego konstruując modele takich procesów, jak podejmowanie decyzji czy komunikowanie w reklamie, ekonomiści wykorzystują ustalenia innych nauk badających uwarunkowania poznawczej aktywności człowieka: psychologii, neurobiologii, kognitywistyki, pragmatyki i filozofii. Warto podkreślić, że tego typu interdyscyplinarność w naukach ekonomicznych nie jest chwilową modą, ale adekwatną odpowiedzią na coraz lepiej rozpoznawaną złożoność badanych zjawisk.


Niniejsza publikacja stanowi próbę zastosowania podejścia interdyscyplinarnego w naukach ekonomicznych. Autorzy zebranych w niej prac reprezentują takie dziedziny wiedzy, jak: ekonomia, psychologia, neuronauka, medycyna, kognitywistyka, pragmatyka i filozofia. Każdy z rozdziałów przedstawia inne spojrzenie na procesy podejmowania decyzji oraz mechanizmy komunikacji. Są to spojrzenia komplementarne, a nie alternatywne - składają się na obraz, który uwzględnia złożoność badanych zjawisk.

Prace zebrane w niniejszej książce zainteresują więc nie tylko ekonomistów, ale wszystkich tych, którzy badają wybrane aspekty i uwarunkowania złożonych zjawisk społecznych.

Przedmowa 9

1. Neurobiologiczne podstawy podejmowania decyzji - Andrzej Potemkowski, Anna Ratajczak 13
1.1. Problem wolnej woli a procesy decyzyjne 14
1.2. Podejmowanie decyzji - w świetle teorii 15
1.3. Metody badania procesów decyzyjnych 17
1.4. Neurobiochemia podejmowania decyzji 18
1.5. Neuroanatomia procesów decyzyjnych 19
1.6. Kora okołooczodołowa 20
1.7. Grzbietowo-boczna kora przedczołowa 21
1.8. Przednia kora zakrętu obręczy 22
1.9. Przewidywanie zachowań innych ludzi i empatia a procesy decyzyjne 22
1.10. Wpływ dylematów moralnych na procesy decyzyjne 24

2. Rola emocji w podejmowaniu decyzji ekonomicznych - Agnieszka Samochowiec, Magdalena Chęć 27
2.1. Bez emocji, czyli racjonalny w decyzjach homo oeconomicus 28
2.2. Emocjonalny aspekt podejmowania decyzji 30
2.3. Nastrój... co zmienia? 33
2.4. Emocje a płeć, czyli emocjonalność kobiet i racjonalizm mężczyzn 35
2.5. Przyszłość podejmowania decyzji ekonomicznych - emocje czy poznanie? 38

3. Niebezpieczne ścieżki podejmowania decyzji ekonomicznych - Ernest Tyburski, Jerzy Samochowiec 43
3.1. Podejmowanie decyzji w świetle koncepcji psychologicznych 45
3.2. Decyzje ekonomiczne w warunkach niepewności 48
3.3. Konsekwencje decyzji w warunkach niepewności 49
3.4. Kryzys gospodarczy jako rezultat decyzji ekonomicznych 51
3.5. Zaburzenia psychiczne a kryzys gospodarczy 53
3.6. Nadużywanie i uzależnienie od substancji a kryzys gospodarczy 55

4. Homo neuroeconomicus - droga od homo oeconomicusa do homo neuroeconomicusa - Agata Wawrzyniak 61
4.1. Człowiek ekonomiczny - racjonalny egoista? 62
4.2. Homo oeconomicus institutionalis - jednostka ograniczona instytucjami? 65
4.3. Homo bi-oeconomicus - jednostka dualna? 67
4.4. Homo sociologicus - doskonale uspołeczniona jednostka? 69
4.5. Homo socio-oeconomicus - jednostka zakorzeniona w społeczeństwie? 71
4.6. Krytyka tradycyjnych modeli homo oeconomicus 73
4.7. Homo neuroeconomicus - człowiek emocjonalny? 75

5. Neuromarketing. Metody neuronauki poznawczej stosowane w badaniach marketingowych - Barbara Wąsikowska 79
5.1. Neuromarketing - nowa generacja badań marketingowych 80
5.2. Metody badawcze stosowane w neuromarketingu 81
5.3. Zastosowanie funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) w badaniach marketingowych 82
5.4. Elektroencefalografi a (EEG) w badaniach marketingowych 84
5.5. Badanie odruchu skórno-galwanicznego (GSR) jako metoda uzupełniająca badania marketingowe przeprowadzone z użyciem EEG 86
5.6. Eye tracking (ET) w badaniu percepcji konsumentów 88
5.7. Neuromarketing a klasyczne badania marketingowe 90

6. Homo humanus versus homo financiarus. Ewolucja w bankowości i finansach po kryzysie 2008 roku
- Stanisław Flejterski, Przemysław Pluskota 93
6.1. Ekonomia i finanse a psychologia: homo oeconomicus a racjonalność selektywna 97
6.2. Homo financiarus w ujęciu prof. P.H. Dembińskiego 100
6.3. W kierunku koncepcji neurofinansów/neurobankowości 102

7. Myślenie wolne, myślenie szybkie i implikatury konwersacyjne. O zaletach podejścia interdyscyplinarnego - Maciej Witek 105
7.1. Myślenie szybkie i myślenie wolne 107
7.2. Implikatury konwersacyjne jako znaczenia wywnioskowane 111
7.3. Implikatury skalarne w eksperymencie Tversky'ego i Kahnemana 120

8. O modelowaniu podejmowania decyzji w kontekstach ekonomicznych - Max Urchs 123
8.1. Prostota modeli a ich adekwatność 124
8.2. Prehistoria pojęcia złożoności 126
8.3. Wyzwania wobec tworzenia modeli ekonomicznych 132
8.4. Wykorzystanie pojęcia złożoności 136
8.5. Złożoność jako wyłaniająca się idea regulatywna w nauce 139

Bibliografia 143

Opinie i oceny (0)

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Komentarze i opinie mogą dodawać tylko zalogowani Klienci.
Oprogramowanie sklepu internetowego SKY-SHOP Sklep internetowy
Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie

Produkt został dodany do koszyka

Do Twojego koszyka została dodana wybrana ilość sztuk produktu. Podczas realizacji zamówienia będzie można ją zmienić.

Szczegółowa zawartość koszyka znajduje się u góry strony pod ikoną koszyka.

Informacja

Produkt został dodany do przechowalni

Dział handlowy

- Tel: 22 396 15 00 
- Mob. 53 396 15 00

- E-mail:

hurt@cedewu.pl
dystrybucja@cedewu.pl

imagedystrybucja.cedewu