• Socjologia designu

Podtytuł Socjologia designu
Autor Magdalena Piłat-Borcuch
Rok wydania 2014
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 156
39.00 27.30
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-7556-619-2
DESIGN, designerski, to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do wielu aspektów otaczającej nas rzeczywistości, począw­szy od sztuki, architektury, przemysłu, a skończywszy na multimediach, modzie, a nawet jedzeniu. Współcześnie niemal wszystko nazwać można mia­nem designerskie, lub niedesignerskie, stąd pojemność tego pojęcia zdaje się być niewyczerpana.

Czy rzeczywiście pojęcie design jest aż tak pojemne? Czy przedostanie się tego pojęcia do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej świado­mości w zakresie wzornictwa, czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za tym pojęciem treści? Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin so­cjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo? Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa.

Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę:
• Funkcjonowania designu w społecznej świadomości;
• Oddziaływania designu na społeczeństwo (Czy i jak design oddziałuje na społeczeństwo? Dlaczego niektóre projekty przedostają się do masowej wy­obraźni, a inne nie? W jaki sposób design kształtuje gusta, upodobania, a także generuje w danym człowieku potrzebę posiadania jakiegoś dobra?);
• Oddziaływania społeczeństwa na design (Czy i na ile społeczne potrzeby przekładają się na tworzone projekty? Czy i w jakim stopniu tworzone projek­ty są użyteczne dla społeczeństwa?);
• Relacji między masowością a elitarnością designu.

Książka ta może być interesującą lekturą nie tylko dla osób zainteresowanych socjologią, ale również dla designerów i wszystkich, którzy dostrzegają znaczenie społecznego tworzenia rzeczywistości.

Wstęp 9

Rozdział 1. Design w perspektywie socjologicznej 9
1.1. Socjologia designu - ujęcie definicyjne 9
1.2. Design jako odpowiedź na potrzeby społeczne 16
1.3. Design jako przyczynek do zwycięstwa marksowskiej idei 25

Rozdział 2. Konsumpcyjne wymiary designu 35
2.1. Kreatywność jako podstawowy wyróżnik designera 35
2.2. Design w „służbie" społeczeństwa konsumpcyjnego 47
2.3. Krytyczne ujęcie designu 56

Rozdział 3. Historyczne uwarunkowania rozwoju designu 65
3.1. Design czyli co? 65
3.2. Historia designu na świecie 80
3.3. Historia designu w Polsce 86

Rozdział 4. O designie w świetle badań własnych 93
4.1. Portret środowiska designerów 93
4.2. Design w świadomości społecznej 113
4.3. Podsumowanie wyników badań empirycznych 130

Zakończenie 135
Bibliografia 137
Spis tabel 142
Spis wykresów 143
Spis rysunków 146

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku