• Punkt odniesienia. Rzecz o motywacyjnych i poznawczych inklinacjach w ekonomii behawioralnej

Człowiek, który cudem uniknął śmierci lub poważnych obrażeń, czuje się jak zwycięzca. Jest niczym ten, który wygrał milion złotych na loterii albo otrzymał drugie życie. Dlaczego? Przecież obiektywnie w jego życiu nic nie zmieniło się w stosunku do sytuacji sprzed tego zdarzenia. Wbrew powszechnej intuicji, to, czy jakaś okoliczność zostanie odebrana jako zysk, czy strata, w dużej mierze zależy od umiejscowienia punktu odniesienia. Wpływ punktu odniesienia na poziom satysfakcji oraz na podejmowane decyzje jest jednym spośród wielu efektów motywacyjnych i poznawczych omawianych w tej pracy. W monografii podjęta została ważna problematyka wpływu czynników behawioralnych na podejmowanie decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem decyzji ekonomicznych. Z recenzji dr hab. Justyny Franc-Dąbrowskiej, prof. SGGW Książka jest adresowana do środowiska naukowego. Może być także interesująca dla praktyków gospodarczych. Dotyczy nowatorskich zagadnień w finansach behawioralnych w ogólności, a w z

Podtytuł Punkt odniesienia. Rzecz o motywacyjnych i poznawczych inklinacjach w ekonomii behawioralnej
Autor Piotr Zielonka
Rok wydania 2019
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 170
59.00 43.07
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-263-7
Człowiek, który cudem uniknął śmierci lub poważnych obrażeń, czuje się jak zwycięzca. Jest niczym ten, który wygrał milion złotych na loterii albo otrzymał drugie życie. Dlaczego? Przecież obiektywnie w jego życiu nic nie zmieniło się w stosunku do sytuacji sprzed tego zdarzenia.

Wbrew powszechnej intuicji, to, czy jakaś okoliczność zostanie odebrana jako zysk, czy strata, w dużej mierze zależy od umiejscowienia punktu odniesienia.

Wpływ punktu odniesienia na poziom satysfakcji oraz na podejmowane decyzje jest jednym spośród wielu efektów motywacyjnych i poznawczych omawianych w tej pracy.


W monografii podjęta została ważna problematyka wpływu czynników behawioralnych na podejmowanie decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem decyzji ekonomicznych.
Z recenzji dr hab. Justyny Franc-Dąbrowskiej, prof. SGGW


Książka jest adresowana do środowiska naukowego. Może być także interesująca dla praktyków gospodarczych. Dotyczy nowatorskich zagadnień w finansach behawioralnych w ogólności, a w zakresie teorii perspektywy w szczególności.
Z recenzji prof. dr. hab. Adama Szyszki

Wprowadzenie. Dwa systemy przetwarzania informacji 7

SFERA MOTYWACYJNA
1. Teoria perspektywy 19
2. Efekt status quo 29
3. Efekt posiadania 33
4. Efekt utopionych kosztów 37
5. Efekt sformułowania, czyli ten sam problem ukazany w różnych perspektywach 41
6. Efekt punktu odniesienia 49
7. Efekt dyspozycji 85
8. Księgowanie mentalne 93
9. Efekt „na koszt firmy" 101
10. Dyskontowanie odroczonych wypłat 105

SFERA POZNAWCZA
11. Nadmierna pewność przekonań i umiejętności 115
12. Złudzenie formacji, korelacji i przyczynowości 117
13. Heurystyka zakotwiczenia 123
14. Heurystyka dostępności 125
15. Nadmierny optymizm 129
16. Pułapka potwierdzania 131
17. Złudzenie kontroli 135
18. Podstawowe strategie prognozowania 137
19. „To było do przewidzenia", czyli efekt myślenia wstecznego 145
20. Efekt aureoli 149

Zakończenie 153
Bibliografia 159
Spis rysunków i tabel 169

Dr hab. Piotr Zielonka - prof. SGGW, od wielu lat prowadzi badania naukowe w zakresie ekonomii behawioralnej. Jest autorem książki pt. „Giełda i psychologia" oraz redaktorem (wspólnie z prof. Tadeuszem Tyszką) monografii pt. „Large Risks with Low Probabilities" wydanej w Londynie w 2017 roku.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku