• Franczyza - nowoczesny model rozwoju biznesu (wyd. III)

Pierwsza w Polsce książka będąca kompendium wiedzy o nowoczesnym modelu biznesu dynamicznie rozwijającym się na całym świecie, jakim jest franczyza. Zaprezentowano w niej istotę i genezę powiązań franczyzowych wraz ze szczegółową typologią franczyzy oraz wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstwa. Autorka szczegółowo przedstawiła zalety i wady oraz szanse i zagrożenia rozwoju tej metody prowadzenia działalności gospodarczej dla franczyzodawcy, jak i dla franczyzobiorcy. Po raz pierwszy w literaturze polskiej kompleksowo zebrano i zaprezentowano statystyki ogólnoświatowe dotyczące powiązań franczyzowych. Na tle analizy rozwoju powiązań franczyzowych w świecie zaprezentowano możliwości i poziom wykorzystania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa oraz trendy rozwoju tej formy współpracy w Polsce. Szczegółowo przedstawiono także uwarunkowania prawne działalności opartej na zasadach franczyzy zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych Amer

Podtytuł Franczyza - nowoczesny model rozwoju biznesu (wyd. III)
Autor Marta Joanna Ziółkowska
Rok wydania 2014
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 227
55.00 37.40
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-7556-693-2

Pierwsza w Polsce książka będąca kompendium wiedzy o nowoczesnym modelu biznesu dynamicznie rozwijającym się na całym świecie, jakim jest franczyza. Zaprezentowano w niej istotę i genezę powiązań franczyzowych wraz ze szczegółową typologią franczyzy oraz wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstwa. Autorka szczegółowo przedstawiła zalety i wady oraz szanse i zagrożenia rozwoju tej metody prowadzenia działalności gospodarczej dla franczyzodawcy, jak i dla franczyzobiorcy. Po raz pierwszy w literaturze polskiej kompleksowo zebrano i zaprezentowano statystyki ogólnoświatowe dotyczące powiązań franczyzowych. Na tle analizy rozwoju powiązań franczyzowych w świecie zaprezentowano możliwości i poziom wykorzystania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa oraz trendy rozwoju tej formy współpracy w Polsce. Szczegółowo przedstawiono także uwarunkowania prawne działalności opartej na zasadach franczyzy zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych Ameryki. W części empirycznej poruszono kwestie wykorzystania franczyzy w przedsiębiorstwach zarówno tych będących dawcami licencji, jak i franczyzobiorcami.

Idealna książka dla tych, którzy chcą zaznajomić się z tym, jak funkcjonują powiązania franczyzowe w praktyce gospodarczej. Książka pozwala posiąść niezbędną wiedzę przedsiębiorcom zainteresowanym zakupem licencji franczyzowej. Przeznaczona jest także dla właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstw, zarówno posiadających już sieć sklepów franczyzowych oraz tych, dopiero planujących rozwijać system franczyzowy, a także wszystkich tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o tej formie współpracy gospodarczej. Niniejsza książka skierowana jest również do studentów i wykładowców szkół wyższych, zwłaszcza o profilu ekonomicznym, bowiem franczyza jest szansą dla niezależnych przedsiębiorców na podjęcie działalności gospodarczej pod "parasolem" znanej i rozpoznawalnej marki. Dla twórców unikalnego know-how jest natomiast drogą rozwoju i wzrostu poziomu rozpoznawalności marki.

"Poza niewątpliwymi walorami naukowo-poznawczymi książka ma istotną wartość aplikacyjną, może być cenną lekturą dla praktyków gospodarczych uczestniczących w łańcuchach franczyzowych oraz tych, którzy interesują się podjęciem tego typu współpracy" - z recenzji prof. zw. dr hab. Krzysztofa Mareckiego.

Wprowadzenie

Rozdział 1. Franczyza jako forma więzi ekonomicznej
1.1. Pojęcie i geneza powiązań franczyzowych
1.1.1. Ogólna charakterystyka franczyzy w świecie
1.1.1.1. Pierwowzory franczyzy
1.1.1.2. Rozwój koncepcji franczyzy od II poł. XIX w. do końca I poł. XX w
1.1.1.3. Boom franczyzowy po II wojnie światowej
1.1.2. Początki powiązań franczyzowych w Polsce
1.2. Istota i klasyfikacja franczyzy
1.2.1. Podstawowe założenia franczyzy
1.2.2. Typologia franczyzy
1.2.2.1. Podział ze względu na przedmiot działalności
1.2.2.2. Podział ze względu na formę organizacji systemu
1.2.2.3. Podział ze względu na zasięg obowiązywania umowy
1.2.2.4. Podział ze względu na formę działalności gospodarczej
1.2.2.5. Podział ze względu na zasięg działania systemu
1.2.2.6. Podział ze względu na realizowaną strategię działalności
1.2.2.7. Podział ze względu na strategię ekspansji gospodarczej
1.2.2.8. Podział ze względu na strukturę podporządkowania stron umowy
1.2.2.9. Pozostałe typy powiązań franczyzowych
1.3. Przesłanki wykorzystywania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa
1.3.1. Zalety i wady wykorzystania franczyzy dla dawcy systemu
1.3.2. Korzyści i słabości wykorzystania franczyzy dla biorcy systemu
1.4. Motywy tworzenia i koncepcje budowy systemów franczyzowych
1.5. Porozumienia franczyzowe jako metoda ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw

Rozdział 2. Podstawy prawne powiązań franczyzowych
2.1. Przedmiot porozumień franczyzowych
2.2. Pojęcie i charakter prawny umowy franczyzy
2.3. Podmioty umowy franczyzowej
2.4. Unormowania prawne umów franczyzowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Ameryce Południowej, Azji i Australii
2.5. Umocowania prawne umów franczyzowych w Unii Europejskiej
2.6. Treść umowy franczyzy w świetle przepisów prawa polskiego

Rozdział 3. Rozwój franczyzy w wybranych krajach świata
3.1. Charakterystyka powiązań franczyzowych
3.1.1. Rozwój franczyzy w wybranych krajach Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej
3.1.2. Franczyza w Europie
3.1.3. Franczyza w Azji, Australii, Nowej Zelandii i Afryce
3.1.3.1. Franczyza w Azji
3.1.3.2. Franczyza w Australii i Nowej Zelandii
3.1.3.3 Franczyza w Republice Południowej Afryki i Maroku

Rozdział 4. Analiza powiązań franczyzowych w Polsce
4.1. Funkcjonujące powiązania franczyzowe
4.1.1. Rozwój polskiego rynku franczyzy w latach 90. XX wieku
i na początku XXI wieku
4.1.2. Analiza powiązań franczyzowych według sektorów
4.1.3. Systemy franczyzowe typu inbound i outbound na polskim rynku
4.1.4. Prezentacja wybranych systemów franczyzowych funkcjonujących na polskim rynku
4.2. Powiązania franczyzowe w opinii twórców sieci (franczyzodawców)
4.2.1. Rozwój powiązań franczyzowych w Polsce
4.2.2. Motywy tworzenia sieci franczyzowych oraz czynniki sprzyjające i bariery rozwoju rynku franczyzy w Polsce
4.2.3. Wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstw
4.2.4. Uwarunkowania pozyskiwania franczyzobiorców
4.2.5. Zagraniczna ekspansja polskich systemów franczyzowych
4.3. Powiązania franczyzowe w opinii franczyzobiorców
4.4. Korzyści i słabe strony współpracy franczyzowej w Polsce

Zakończenie
Aneks
Bibliografia

Marta Joanna Ziółkowska - doktor nauk ekonomicznych i adiunkt w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół tematyki wykorzystania powiązań franczyzowych w procesach rozwoju przedsiębiorstw w Polsce i w świecie oraz źródeł finansowania małych i średnich przedsiębiorstw, a także uwarunkowań rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Łączy zainteresowania naukowe z praktyką gospodarczą realizując projekty doradczo-szkoleniowe związane z franczyzą.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.