Socjologia designu

Autorzy: Magdalena Piłat-Borcuch
Rodzaj
Socjologia designu
Wydawca: CeDeWu
ISBN:978-83-7556-619-2
Data dodania:2014-05-21
Format: 165x235
Oprawa: Miękka
Podtytuł: Socjologia designu
Rok wydania: 2014
Stron: 156


DESIGN, designerski, to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do wielu aspektów otaczającej nas rzeczywistości, począw­szy od sztuki, architektury, przemysłu, a skończywszy na multimediach, modzie, a nawet jedzeniu. Współcześnie niemal wszystko nazwać można mia­nem designerskie, lub niedesignerskie, stąd pojemność tego pojęcia zdaje się być niewyczerpana.

Czy rzeczywiście pojęcie design jest aż tak pojemne? Czy przedostanie się tego pojęcia do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej świado­mości w zakresie wzornictwa, czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za tym pojęciem treści? Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin so­cjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo? Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa.

Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę:
• Funkcjonowania designu w społecznej świadomości;
• Oddziaływania designu na społeczeństwo (Czy i jak design oddziałuje na społeczeństwo? Dlaczego niektóre projekty przedostają się do masowej wy­obraźni, a inne nie? W jaki sposób design kształtuje gusta, upodobania, a także generuje w danym człowieku potrzebę posiadania jakiegoś dobra?);
• Oddziaływania społeczeństwa na design (Czy i na ile społeczne potrzeby przekładają się na tworzone projekty? Czy i w jakim stopniu tworzone projek­ty są użyteczne dla społeczeństwa?);
• Relacji między masowością a elitarnością designu.

Książka ta może być interesującą lekturą nie tylko dla osób zainteresowanych socjologią, ale również dla designerów i wszystkich, którzy dostrzegają znaczenie społecznego tworzenia rzeczywistości.
Wstęp 9

Rozdział 1. Design w perspektywie socjologicznej 9
1.1. Socjologia designu - ujęcie definicyjne 9
1.2. Design jako odpowiedź na potrzeby społeczne 16
1.3. Design jako przyczynek do zwycięstwa marksowskiej idei 25

Rozdział 2. Konsumpcyjne wymiary designu 35
2.1. Kreatywność jako podstawowy wyróżnik designera 35
2.2. Design w „służbie" społeczeństwa konsumpcyjnego 47
2.3. Krytyczne ujęcie designu 56

Rozdział 3. Historyczne uwarunkowania rozwoju designu 65
3.1. Design czyli co? 65
3.2. Historia designu na świecie 80
3.3. Historia designu w Polsce 86

Rozdział 4. O designie w świetle badań własnych 93
4.1. Portret środowiska designerów 93
4.2. Design w świadomości społecznej 113
4.3. Podsumowanie wyników badań empirycznych 130

Zakończenie 135
Bibliografia 137
Spis tabel 142
Spis wykresów 143
Spis rysunków 146

Opinie i oceny (0)

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Komentarze i opinie mogą dodawać tylko zalogowani Klienci.
Oprogramowanie sklepu internetowego SKY-SHOP Sklep internetowy
Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie

Produkt został dodany do koszyka

Do Twojego koszyka została dodana wybrana ilość sztuk produktu. Podczas realizacji zamówienia będzie można ją zmienić.

Szczegółowa zawartość koszyka znajduje się u góry strony pod ikoną koszyka.

Informacja

Produkt został dodany do przechowalni

Dział handlowy

- Tel: 22 396 15 01
- Mob. 508 200 252

- Fax: 22 827 38 89
- E-mail: dystrybucja@cedewu.pl
imagedystrybucja.cedewu