• Modele biznesu gospodarstw agrowinnych

Koneserzy wina mawiają, że „wino prawdę Ci powie" (in vino veritas), co z perspektywy menedżerskiej może oznaczać, że w „smaku" wina zawarte jest podejście do prowadzenia biznesu winiarskiego. Degustacja jako kluczowa usługa w drodze do sukcesu, powinna przypominać udział w „misteriach bachusowskich", a więc przebiegać zgodnie ze sztuką ceremonii, celebracji i rytualizacji konsumpcji wina. Dlatego im bardziej usługa degustacyjna jest zorientowana na kreowanie zmysłowych i pochłaniających doświadczeń dla agroturysty, tym więcej przepływów wiedzy jest zakodowanych w modelu biznesu gospodarstwa agrowinnego. Podczas konwersacji z winiarzem klient powinien pozyskać podstawową wiedzę z zakresu nauki o winie (enologii), przekazywanej w formie „wielkich narracji" nt.: • filozofii wina (koncepcji znaczenia wina w życiu człowieka), • wiedzy technologicznej (orientacji manualnej, zmechanizowanej, ekologicznej), • tajników produkcji wina (metodach winifikacji), • szczepów, gatunków i roczników (po

Podtytuł Modele biznesu gospodarstw agrowinnych
Autor Daria Hołodnik
Rok wydania 2017
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 162
50.00 37.50
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-7556-795-3
Koneserzy wina mawiają, że „wino prawdę Ci powie" (in vino veritas), co z perspektywy menedżerskiej może oznaczać, że w „smaku" wina zawarte jest podejście do prowadzenia biznesu winiarskiego. Degustacja jako kluczowa usługa w drodze do sukcesu, powinna przypominać udział w „misteriach bachusowskich", a więc przebiegać zgodnie ze sztuką ceremonii, celebracji i rytualizacji konsumpcji wina. Dlatego im bardziej usługa degustacyjna jest zorientowana na kreowanie zmysłowych i pochłaniających doświadczeń dla agroturysty, tym więcej przepływów wiedzy jest zakodowanych w modelu biznesu gospodarstwa agrowinnego. Podczas konwersacji z winiarzem klient powinien pozyskać podstawową wiedzę z zakresu nauki o winie (enologii), przekazywanej w formie „wielkich narracji" nt.:
• filozofii wina (koncepcji znaczenia wina w życiu człowieka),
• wiedzy technologicznej (orientacji manualnej, zmechanizowanej, ekologicznej),
• tajników produkcji wina (metodach winifikacji),
• szczepów, gatunków i roczników (podstaw typologii win),
• kompozycji i faktury wina („poetyckie" opisy walorów smakowych wina),
• doboru dań do wina (rekomendacje win równoważących spożywany posiłek).

Na podstawie autorskich badań, przeprowadzonych w renomowanych, benchmarkingowych regionach agroturystyki winnej, m.in. w Alzacji i na Morawach, przedstawiane w książce modele biznesu gospodarstw agrowinnych pokazują zarówno procesy, procedury, narzędzia i narracje funkcjonowania gospodarstw agrowinnych, jak również najlepsze praktyki współpracy w tworzeniu szlaków winnych (projektowania „wędrówek" dla agroturystów). Proponowane zalecenia i rekomendacje są szczególnie przydatne dla rozwoju gospodarstw agrowinnych oraz enoturystyki w Polsce.

Prolog 7

Rozdział 1. Metodologia badań w przestrzeni agroturystyki winnej 11
1.1. Hermeneutyczna metodologia badań jakościowych 11
1.2. Kaskadowo narastająca metodyka dekodowania modeli biznesu gospodarstw agrowinnych (GAW) 15

Rozdział 2. Modele biznesu szlaków winnych 25
2.1. Absorbujące szlaki bachusowskich misteriów 25
2.2. Szlak winny jako kontrapunktowanie przestrzeni miejsca i przepływów 31
2.3. Alzacja: linearny model przestrzeni przepływów 37
2.4. Ziemia Lubuska (przestrzeń miejsca) 44
2.5. Morawy (przestrzeń miejsca i przepływów) 55
2.6. Podkarpacie (przestrzeń miejsca z potencjałem przestrzeni przepływów) 67

Rozdział 3. Identyfikacja i dekodowanie modeli biznesu gospodarstw agrowinnych 77
3.1. Metodyka dekodowania modeli biznesu GAW 77
3.2. Modele biznesu komercyjnego i rodzinnego na przykładzie GAW w Alzacji (Francja) 80
3.2.1. Analiza profilu preferencji agroturystów winnych korzystających z usług GAW w Alzacji 80
3.2.2. Identyfikacja przestrzeni wartości materialnych GAW w Alzacji 82
3.2.3. Dekodowanie przestrzeni wartości niematerialnych GAW w Alzacji 84
3.2.4. Analiza porównawcza procesów obsługi klienta (degustacji wina) pomiędzy GAW1 (modelem komercyjnym) a GAW2 (modelem rodzinnym) 85
3.2.5. Wnioski i rekomendacje 91
3.3. Modele biznesu tradycyjnego oraz luksusowego na przykładzie polskich GAW (Ziemia Lubuska) 92
3.3.1. Identyfikacja i analiza modelu preferencji agroturystów winnych korzystających z usług w GAW na Ziemi Lubuskiej 92
3.3.2. Identyfikacja przestrzeni wartości materialnych GAW na Ziemi Lubuskiej 94
3.3.3. Dekodowanie przestrzeni wartości niematerialnych GAW na Ziemi Lubuskiej 100
3.3.4. Wnioski i rekomendacje 107
3.4. Tradycyjno-nowoczesne oraz modernistyczne modele biznesu GAW na Morawach (Czechy) 109
3.4.1. Analiza preferencji agroturystów winnych korzystających z usług badanych GAW na Morawach 109
3.4.2. Identyfikacja przestrzeni wartości materialnych GAW na Morawach 113
3.4.3. Dekodowanie przestrzeni wartości niematerialnych GAW na Morawach 116
3.4.4. Wnioski i rekomendacje 120
3.5. Modele biznesu kooperacyjnego, półprofesjonalnego i hobbystycznego GAW na Podkarpaciu 122
3.5.1. Identyfikacja i analiza modeli preferencji agroturystów winnych korzystających z usług GAW na Podkarpaciu 122
3.5.2. Identyfikacja przestrzeni wartości materialnych modeli biznesu GAW na Podkarpaciu 125
3.5.3. Dekodowanie przestrzeni niematerialnej GAW na Podkarpaciu 134
3.5.4. Wnioski i rekomendacje 142

Synteza 145
Bibliografia 149
Spis rysunków 155
Spis tabel 157
Załącznik 159
O Autorce 161

Dr Daria Hołodnik jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Politechniki Opolskiej (adiunktem w Katedrze Geografii i Ekonomiki Turystyki, w Instytucie Turystyki i Rekreacji, na Wydziale Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii). Dotychczasowe prace naukowo-badawcze zaowocowały dorobkiem liczącym ponad 30 publikacji w języku polskim i angielskim poświęconych zarządzaniu w usługach turystycznych. Obecnie jest czynnie zaangażowana w projekty coachingowe i konsultingowe w przestrzeni biznes u turystycznego (gospodarstwa agroturystyczne i agrowinne, ośrodki SPA & wellness, hotele historyczne). W ramach współpracy z wydawnictwem CeDeWu opublikowana została jej współautorska książka: „Strumieniowanie energii klienta. Transmisja znaczeń".

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.