Kultura a ekonomia

Autorzy: Marian Noga
Rodzaj
39.00 26.52
Kultura a ekonomia
Wydawca: CeDeWu
ISBN:978-83-7556-621-5
Data dodania:2014-05-21
Format: 165x235
Oprawa: Miękka
Podtytuł: Kultura a ekonomia
Rok wydania: 2014
Stron: 152


Dopóki na polskim rynku wydawniczym funkcjonował termin „ekonomika kultury", wszystko było jasne. Jest to bowiem dyscyplina naukowa zajmująca się jedną z branż gospodarki, czyli sektorem kultury. Gdy natomiast na tym rynku pojawiły się prace określane jako „ekonomia kultury", które w dalszym ciągu zajmowały się organizacją i zarządzaniem sektora kultury, płacami artystów, subsydiowaniem kultury, mecenatem kultury, polityką kulturalną pań­stwa, to nastąpiło zamienne używanie określeń „ekonomika kultury" i „ekonomia kultury" w sposób nieuprawomocniony. Autor zdecydowanie odróżnia ekonomikę kultury od ekonomii kultury. O ile ekonomika kultury, jako ekonomika branżowa, zajmuje się sektorem kultury albo - jak współcześnie mówią - przemysłami kreatywnymi, wśród których są przemysły kultury, to ekonomia kultury zajmuje się wpływem kultury na gospodarowanie i gospodarkę, a tym samym na dobrobyt jednostki i społeczeństwa. Termin „ekonomia kultury" nie bardzo mi się podoba, bo jest to kalka „socjologii kultury", a przecież kultura jest podstawowym obiektem badań socjologii, czyli w pewnym uproszczeniu, kultura jest socjologią, a socjologia kulturą. Ponadto w języku po­tocznym ekonomia może być synonimem oszczędzania. Stąd zbitka „ekonomia kultury" niczego nie wyjaśnia, a wręcz zaciemnia to, co chcielibyśmy wy­jaśnić. Dlatego też nazwałem tę monografię „Kultura a ekonomia", dowodząc w niej, że na progu XXI wieku nie wystarczy zadbać o ciągły, zrównowa­żony rozwój i wzrost gospodarczy, ale trzeba koniecznie przejść z peryferiów do centrum światowego systemu gospodarczego, gdzie nastąpi pełna samorealizacja jednostki i społeczeństwa. To przejście nie może odbyć się bez udziału kultury i dotyczy to także Polski.
Wprowadzenie 7

Rozdział 1
Kultura w życiu człowieka 15
1.1. Geneza pojęcia kultura 15
1.2. Defi niowanie kultury 19
1.3. System społeczny: gospodarka - polityka - kultura Talcotta Parsonsa 22
1.4. Kultura jako źródło cierpień w ujęciu Sigmunda Freuda 25
1.5. Taoizm i konfucjanizm jako źródło kształtowania się kultury Wschodu 26
1.6. Kultura a społeczna nauka Kościoła rzymsko-katolickiego 28

Rozdział 2
Ekonomia - powstanie, rozwój i poważne problemy z predykcją 35
2.1. Geneza nazwy ekonomia 36
2.2. Homo oeconomicus Johna Stuarta Milla a ekonomia 39
2.3. Definicja ekonomii według Lionela Robbinsa 45
2.4. Prawa ekonomiczne a prawa przyrodnicze 48
2.5. Paradygmat ekonomii głównego nurtu a trudności z predykcją 53

Rozdział 3
Współczesne determinanty rozwoju gospodarczego 59
3.1. Determinanty i czynniki wzrostu gospodarczego oraz rozwoju gospodarczego 59
3.2. Kultura i kapitał społeczny jako determinanty współczesnego wzrostu i rozwoju gospodarczego 68
3.3. Kultura organizacyjna i kultura organizacji 74
3.4. Rola kultury w kształtowaniu nowoczesnej gospodarki 78

Rozdział 4
Kultura a dobrobyt społeczny 83
4.1. Ekonomia kultury a ekonomika kultury 83
4.2. Sektor kultury a przemysły kreatywne 98
4.3. Czas wolny a kultura 114
4.4. Pomiar wzrostu gospodarczego z pełnym udziałem kultury 121

Zakończenie 141
Bibliografia 145

Opinie i oceny (0)

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Komentarze i opinie mogą dodawać tylko zalogowani Klienci.
Oprogramowanie sklepu internetowego SKY-SHOP Sklep internetowy
Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie

Produkt został dodany do koszyka

Do Twojego koszyka została dodana wybrana ilość sztuk produktu. Podczas realizacji zamówienia będzie można ją zmienić.

Szczegółowa zawartość koszyka znajduje się u góry strony pod ikoną koszyka.

Informacja

Produkt został dodany do przechowalni

Dział handlowy

- Tel: 22 396 15 00 
- Mob. 53 396 15 00

- E-mail:

hurt@cedewu.pl
dystrybucja@cedewu.pl

imagedystrybucja.cedewu